La belleza, dominio exclusivo de clase social alta.The beauty, the exclusive domain of high social class


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¿Quién define nuestro concepto de belleza? No hay duda de que hay algunos detalles objetivos que nos muestran la belleza, pero hay una evolución de los conceptos de belleza a lo largo de la historia. Puede que aceptemos que hay distintos conceptos de belleza o puede que siempre sea el mismo concepto  que evoluciona.EN esta entrada vamos a presentar algunos puntos de vista que tiene la gente  influyente y el modo en el que condicionan  nuestro concepto de belleza: los modelos de belleza. A lo largo de la historia la belleza ha  estado determinada por las clases sociales altas de modo que podemos decir que el concepto de belleza está más relacionado con la felicidad material que con la sensibilidad considerada como una cualidad universal.

Los ricos, los poderosos, los reyes, la nobleza, la corte, emperadores… eran la envidia del pueblo, eran los mecenas de los artistas, los  patrones de los modistas, representaban y todavía lo hacen,  el lado bello de la vida. SIendo así ¿qué es lo que queda del concepto de belleza universal? EL canon de Policleto, la proporción áurea (el número PHI), la simetría,… PAra apreciar la belleza,  para deleitarse con ella, es necesario educar la sensibilidad  y esa función, a día de hoy, la  cumplen a la perfección los medios de comunicación que están controlados por la gente con poder, la clase social alta.

Who define our concept of beauty? There is no doubt that there are some objectives details that show us the beauty, but there is also an evolution about those concepts through the history. Maybe we can accept that there are differentes concepts of beauty or maybe is always the same concept with an evolution. In this post we going to present some points of view about the influential people and do they influence in our concept of beauty: models of beauty. Throughout history beauty has been determined by the upper classes so maybe the concept of beauty is more attached with the material happiness than a sensitive and universal quality.
Rich people, powerfull people, kings, nobility, court, emperors … were the envy of the people, they were the patron of the artists, the patron of the dressmakers, they represented and still represent the beautifull way of life. So what about universal and objective in the idea of beauty? POlicleto canon, aurea proportion, simetry,…To appreciate beauty, to delight it is necessary to educate the sensitivity , and that function today, performed to perfection the media controlled by powerful people, the upper class

 

Campaña de DOVe para hombres, el retoque photoshop

 

Una belleza irreal

 

¿La educación MAtó el mito de  Barbie (Education killed Barbie’s myth, Richard Wiseman)?

http://www.xatakaciencia.com/psicologia/barbie-induce-a-la-anorexia-y-a-otros-trastornos-psicologicos

LA ciencia de la belleza: PUNSET

 

DOcumental sobre la  belleza a través de la historia

http://www.rtve.es/alacarta/videos/television/aventura-del-saber/646645/

Beatiful people  have best salaries  (ethic’s questions)

http://jobs.aol.com/articles/2012/10/10/attractive-people-are-simply-more-successful/

 

 

14 pensamientos en “La belleza, dominio exclusivo de clase social alta.The beauty, the exclusive domain of high social class

  1. Es evidente que la sociedad influye mucho en el concepto de belleza, aunque cada uno tenga el suyo. La prensa, la televisión y en general cualquier medio de comunicación nos ofrece una imagen de belleza específica; pero en especial la publicidad. Pretenden llamar la atención de su público mostrando rostros perfectos y cuerpos ideales que a menudo no suelen ser resultado de algo sano. Algunos pueden pensar que somos nosotros los que nos dejamos llevar por estas imágenes pero lo cierto es que en las últimas décadas se han desarrollado enfermedades que el algunos países ni existen, y en mi opinión por culpa de la influencia de estos medios en las personas más vulnerables. ¡Esa vulnerabilidad es algo del carácter que no se puede evitar y por tanto creo que debería haber más control en los medios!

    • Yo coincido con lo que dice Silvia y completamente sierto que hoy en día la belleza esta muy concionado por los medios de comunicación que nos vende un ideal de belleza muy perfecta , lo que la sociedad casi que no puede conseguir

  2. i agree with this post, i think the high class economic they can change the image to the people with a program, and sell the image that isn´t a real becouse they have a lot of money.

    The president could a law that don´t have a permit to the advert put the false photography or manipulate photography, all the better becouse you see the true.

    But if the people could think that the mart and they know the true, i tink the people don´t buy the product, becouse the advert is false.
    In conclusion i see unmoral that the tv put advert false, becouse the tv lie to the all people.

  3. es cierto que la clase alta delimita el concepto de belleza o impone un patrón o modelo que acepta la sociedad.pero la pregunta es ¿cómo cambia de patrón la clase poderosa?, ahí esta parte de la cuestión;todo tiene que ver con la obtención de beneficios.antes se valoraba a la gente de estética saludable,apariencia sana,porque era un modelo para alcanzar una sociedad viable y estable. Pero hoy en día los modelos se basan en muchas ocasiones en una figura irreal o en cambios corporales por ejemplo,al hablar de estética, que están induciendo a malos hábitos saludables (por ejemplo anorexia) y a un masoquismo social,como ya se a comentado en un post anterior,haciendo cambiar a las personas características de su cuerpo que no se consideran atractivas (por ejemplo el bello), todo para hacernos sentir inconformes con nosotros mismos y bajar nuestra autoestima,y para hacernos creer que podemos alcanzar la felicidad siendo otra persona distinta,nos venden productos y terapias para sacar provecho de un buen negocio manipulando nuestros sentimientos.y el problema no acaba aquí; el dilema es que el modelo nunca será fijo o permanente,cambia constantemente, por lo que nunca llegaremos a ser quienes verdaderamente queremos ser. seria mucho mas fácil aceptarnos y valorarnos como somos en vez de seguir un canon,en muchas ocasiones irreal, crearía personas mas estables emocionalmente y reduciría la discriminación.pero esto tendría que ser una consciencia universal.

  4. Does the high class set what’s beauty and what’s not? I’m pretty sure they do, since we are young we are bombarded with a lot of information that teach us what is beauty and what is not. This information is transmitted by publicity and also by our families because even unconsciously they teach us what they know. High class set what is beauty but we, human beings, are free and we can choose what we find beautiful, however in our society many people like imitating famous people so they will like what this people like, and they will follow the beauty model of rich people. That’s the biggest problem, we live in a society in which many of its members have no personality and they wish to be like the famous people, like the high class. There are some interesting questions I wonder to myself they are:
    Is beauty something objective or subjective?
    Has beauty been determined by high classes in the past?

    To answer these question I will help myself with theory and history. The nature of beauty is one of the most enduring and controversial themes in Western philosophy, and is—with the nature of art—one of the two fundamental issues in philosophical aesthetics. Beauty has traditionally been counted among the ultimate values, with goodness, truth, and justice.

    But is it something objective or subjective? Kant launches his discussion of the matter in The Critique of Judgment (the Third Critique) at least as emphatically:

    The judgment of taste is therefore not a judgment of cognition, and is consequently not logical but aesthetical, by which we understand that whose determining ground can be no other than subjective. Every reference of representations, even that of sensations, may be objective (and then it signifies the real [element] of an empirical representation), save only the reference to the feeling of pleasure and pain, by which nothing in the object is signified, but through which there is a feeling in the subject as it is affected by the representation. (Kant 1790, section 1)

    From my view beauty it is not completely subjective nor objective. As we know nowadays beauty is determined by high classes, but in the past it was not the same situation. In the first ages of the human being, since we started thinking about what was beauty, it was something subjective, from my view, each person found beauty one thing. But as the humanity started to evolutionate high classes started to set what was beauty, although in some ocasions the rest of people didn’t care about it. This ocasions are for example when peasants were starving, but in these situations the only thing they wanted was to survive, without caring about what others said was beautiful.

    Beauty is a difficult concept and many philosophers have tried to define it, such as Heinrich Wölfflin (classical conception) the idealist conception (plato) and many others.

    So to resume and to finish my essay I will say that nowadays high classes set beauty, but we still have the capacity to think in a different way, but if we continue imitating high classes we will end loosing that skill.

    There is a good page if you are keen on beauty, it is:

    http://science.nationalgeographic.com/science/health-and-human-body/human-body/enigma-beauty/

  5. I think that increasingly the society and especially the big multinationals have aesthetic criteria  , which result in serious health problems and that makes the image be overvalued.
    Today, the image is worth more than any moral value, because the society influenced by multinationals conduct campaigns increasingly detached from reality.
    I think that the society should be made aware of the serious problems that lead these campaigns, the high numbers of anorexia and other issues related to this topic.
    I think they should teach us to appreciate the beauty and to be able to have an own opinion without being influenced by the big multinationals, and appreciate the beauty from a personal standpoint.

  6. Yo pienso que el tema de la belleza es cuestión de gustos porque hay personas que piensan que es algo muy importante y sin embargo, para otras solo es algo mas en los caracteres de una persona. Algo que me sorprende es la forma de engañar a las personas creando a figuras inhumanas que nos acomplejan a los que si somos de verdad, quizás la respuesta a esta acción sea el atraer a las personas a la utilización de cosméticos para acercarse a esa belleza inexistente.

    Muchas personas insisten en que los culpables de todo esto son los medios de comunicación y todos esos productos que nos ofrecen, pero la realidad es que una influencia importante está en nuestras propias casas. Desde que nacemos nuestras familias nos enseñan a mirar de una forma u otra el físico de las personas y ha aceptarnos o no, y esto es algo que en nuestro día a día influye a la hora de vernos a nosotros mismos.

    En conclusión, los factores que influyen en este dilema son los mismos que intentan ayudarnos, por que si lo pensamos bien, la publicidad nos presenta una gran variedad de comidas caloríficas, que consumimos cada día, con ese tipo de comidas las personas engordan y después, de nuevo con la publicidad nos acomplejan con bellas modelos que nos incitan a realizar dietas y a utilizar cosméticos que también están presentes en los anuncios.
    Por lo que todo esto se resume a un constante engaño con el fin del consumo.

    Laura Gálvez Carmona 1ºB

  7. Es cierto que la sociedad va a ir cambiando, pero también es cierto que siempre va a haber un ideal de la belleza en el que todos se van a basar, menos algunas raras excepciones. Hace unos siglos el símbolo de belleza era un cuerpo con curvas del que no tenías que avergonzarte, ya que ese cuerpo simbolizada salud, pues en esos momentos había mucha hambre y eso de tener curbas era propio de las clases altas. Sin embargo, ahora el símbolo de belleza no es este, ahora solo se ven modelos muy delgadas, incluso anoréxicas, que las vemos todos los días por televisión y todos se fijan en ellas, tanto en el cuerpo como en la ropa, y por ello intentamos parecernos a ellas, ya que causan tendencia, todo es pura tendencia, menos aquellas excepciones que he dicho anteriormente, que son pocas personas las que buscan su propia belleza para sus ojos, pero la mayoría se basa en los que los demás, por moda, se fijan. También es influente todo lo que nos rodea, los anuncios, las personas de nuestro entorno… Pero deberíamos tener cada uno su opinión y ver las cosas como realmente las queremos ver, pero nos ciegan con la publicidad y los comentarios, y por eso no nos dejan expresarnos libremente del todo, pues siempre buscarán la forma de convencernos sobre lo que está bien y mal.

  8. This way of being beautiful or handsome is not real. It is not a model for everyone, because if a person isn´t tall, you won´t be tall even if you want to, and if you like eating, it could be difficult to start a hard diet. To be like this model, you need some characteristics that sometimes, are impossible to achieve. Furthermore, people who haven´t got economic resources can´t be like this kind of aesthetics, because has to go to a gym, use a good make-up every day, usually go to a hairdresser, get dressed with style…and for that things you need money.
    So to resume, realize all this facts is so difficult, and for that reason the beauty is hidden by changes that makes us think distort concepts of the reality.

  9. I think It is a very interesting topic, people are not consienciada this, they show us some canons of beauty, they expect us to follow, and we will do that. This is a great problem of society because be beauty is very important, more than they should.
    This obsession cause disease in young like anorexia, we endanger our lives with surgeries, this is innecesary. I think we have more virtues and that if we do not adapt to the current beauty we should rely on other values ​​more important than that.

  10. Always, the beauty is a concept of the good fisic elements of a person. . For example, the sociaty considerate that a person that is fat, is a bad cuality, and in this way, not represent the beauty.
    But I think the beauty is inside of us. The physical appereance not represent us. It is like a façade. If a person doesn’t like his eyes, it wouldn’t be a problem, because the important is the way we think, act and our feelings.
    Normally we have a lot of obsesions that we only can see, but the other persons don’t see. This mean that we are better than we think.
    We are beautiful of the way we are physicaly and psychologically, no like we want to be.

  11. Today many people think that beauty is most important. The media show us images of physical perfect. These physicists are not perfect.
    People trying to get those perfect physical pay to have unnecessary operations to improve their physique. Young people come to have big problems, for example, diseases try to have a good physique, such as anorexia, bulimia … I think we should conform to the beauty of each and worry about more important things.

  12. I think that this type of advertising can cause psychological problems as schizophrenia. In addition he is not an accessible model for the whole world. This owes to that not all the persons we have the same economic means and is in addition, physical problems that they cannot treat. In my opinion, the dignity and the mature behavior they are values more important than the physical aspect.

  13. yo pienso que cada uno es como es y que no necesitas photoshop para que te pongan mas guapa/o y que para los anuncios siempre cogen a las chicas mas feas para ponerla/o mas guapa/o y para que la gente al ver la imagen por ejemplo si es un anuncio de crema para ver como te deja y que la gente empieze a comprala para que aumenten las ventas

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